Gonartroza este o afecţiune cronică degenerativă a articulaţiei, având ca rezultat deteriorarea invalidantă a articulaţiei. Se produce practic o uzură progresivă a cartilajului articular, care îşi pierde supleţea, apărând durerea şi limitarea mobilităţii genunchiului.

Simptome gonartroză

• Simptomul principal este durerea. Provocată de mişcare, dispare la repaus, pentru ca în stadiile avansate să fie permanentă (inclusiv noaptea). Durerea este mai intensă dimineaţă sau după o perioadă de inactivitate şi este meteosensibilă (se agravează la schimbarea vremii)
  • Genunchiul devine rigid şi umflat, ceea ce face ca mobilitatea să fie redusă (la îndoire sau îndreptare)
  • Mersul este şchiopătat
  • Genunchiul trosneşte la mişcările de îndoire/îndreptare

Diagnostic

Medicul ortoped vă va face un examen clinic axat pe genunchiul dureros, cu evaluarea mobilităţii, a edemului, a sensibilităţii şi a mersului. Radiografiile efectuate vor demonstra “măcinarea” cartilajului articular (scăderea înălţimii spaţiului articular) şi apariţia osteofitelor (ciocurilor osoase).

Modificarile cartilajului articular in gonartroza
Distrugerea cartilajului articular în gonartroză

Dacă medicul bănuieşte o cauză specifică pentru artroza genunchiului, vi se pot efectua şi alte teste, inclusiv analize de sânge.

Tratament gonartroză

Alegerea tratamentului trebuie să fie o decizie înţeleaptă luată de către dumneavoastră împreună cu medicul ortoped.

Scopul tratamentului este în primul rând acela de a reduce sau elimina durerea cu creşterea mobilităţii genunchiului, iar apoi de a reduce celelalte simptome care v-au făcut să apelaţi la medic. Îmbunătăţirea calităţii vieţii pacientului este un obiectiv fundamental în tratamentul artrozei genunchiului.

Tratament conservator (nechirurgical)

În stadiile incipiente, gonartroza este tratată prin metode nechirurgicale. Acestea pot fi împărţite în 4 grupe: schimbarea stilului de viaţă, exerciţiile fizice, folosirea unor dispozitive ajutătoare la mers, tratamentul medicamentos.

Schimbarea stilului de viaţă

Include pierderea în greutate, modificarea activităţilor – de la jogging şi diverse sporturi ca fotbalul, tenisul, la sporturi ca înotul, mersul pe bicicletă. Limitarea activităţilor care agravează durerea şi limitează mobilitatea articulară cum ar fi urcatul scărilor. Mulţi dintre oamenii ce suferă de gonartroză sunt supraponderali. Simpla scădere în greutate reduce mult din „stresul” asupra articulaţiei genunchiului, îmbunătăţeşte mersul şi poate scade durerea.

Exerciţiile fizice

Contribuie la scăderea durerii, creşterea mobilităţii genunchiului şi ajută la tonifierea musculaturii membrului inferior. Un kinetoterapeut vă poate ajuta în stabilirea unui program de exerciţi adaptat nevoilor dumneavoastră.

Dispozitive ajutătoare la mers

Folosirea unui baston sau purtarea unor orteze speciale de genunchi pot fi de ajutor. Puteţi folosi un baston pentru a pune mai puţină greutate pe genunchiul afectat sau la indicaţia medicului, puteţi purta o orteză. Aceasta din urmă este cu atât mai folositoare cu cât boala e mai puţin avansată şi este afectat un singur compartiment al genunchiului (o singură latură a genunchiului). Orteza acţionează prin redistribuţia forţelor de greutate ce acţionează asupra genunchiului, cu protejarea cartilajului articular defect. În unele cazuri, folosirea acestor dispozitive ajutătoare duc la scăderea durerii şi posibilitatea parcurgerii unei distanţe mai lungi pe jos.

Medicamentele

Câteva tipuri de medicamente pot fi folosite la tratarea artrozei în general şi a genunchiului în particular.

• Antiinflamatoarele nesteroidiene şi antialgicele

Sunt utilizate pe scară largă pentru tratamentul durerilor artrozice, acestea eliberându-se şi fără prescripţie medicală. Trebuiesc însă folosite cu prudenţă, datorită efectelor adverse la nivelul stomacului şi la bolnavii cu diverse afecţiuni cardiace.

Noua generaţie de antiinflamatoare nesteroidiene selective (inhibitoare de ciclooxigenaza 2) au ca principal avantaj efectul antiinflamator ţintit, cu diminuarea efectelor adverse gastro-intestinale. Din această clasă face parte şi Etoricoxibul (Arcoxia).

• Glucozamina şi Condroitin Sulfatul

Sunt considerate suplimente alimentare şi pot fi utile în fazele incipiente ale bolii. Deşi sunt medicamente naturale, ele pot provoca reacţii adverse cum ar fi: dureri de cap, dureri de stomac, greaţă, vărsături, reacţii alergice cutanate. De aceea, este preferabil să nu se abuzeze de consumul lor, iar recomandarea să fie dată strict de către medic

• Infiltraţii cu substanţe vâsco-elastice (Acid Hialuronic)

Se fac prin injectarea intraarticulară a unui lichid gros pe bază de acid hialuronic. Acidul Hialuronic este un component natural al lichidului sinovial (lichidul care lubrifiază articulaţia). Acesta acţionează ca un lubrifiant pentru a permite oaselor să alunece lin unul peste altul şi ca un amortizor al şocurilor transmise prin articulaţie.

NU UITAŢI că artroza este o afecţiune lent progresivă, care nu se vindecă de la sine niciodată. Cu cât începeţi mai repede o formă de tratament, cu atât progresia bolii se face mai lent.

Tratamentul chirurgical

Dacă boala nu răspunde la tratamentul conservator (nechirurgical), va trebui să luaţi în considerare intervenţia chirurgicală.

Există mai multe tipuri de intervenţii chirurgicale care se pot face, în funcţie de stadiul bolii şi leziunile existente la nivelul cartilajului articular:

1. Artroscopia – se utilizează o cameră video mică cu ajutorul căreia chirurgul vede în interiorul genunchiului dumneavoastră şi poate elimina resturile de cartilaj degenerat, poate repara un menisc rupt, poate regulariza meniscurile şi cartilajul articular.
  2. Osteotomia – prin tăierea osului coapsei (femur) sau a gambei (tibia) în vederea realinierii osoase şi a distribuirii corect a forţelor biomecanice de-a lungul membrului inferior. Aceasta se practică numai dacă afectarea cartilajului articular este unicompartimental (pe o singură latură a genunchiului).
  3. Înlocuirea totală sau parţială a articulaţiei (artroplastia) – cartilajul articular defect este îndepărtat şi înlocuit cu o proteză